2/2 2015 – Fortsatt på Union Island

Efter att de senaste dagarna varit mindre blåsiga har vi nu även utforskat ön på andra ställen än vattenytan. Detta har även skett i kombination av att min surfbräda fått en låååång spricka som tagit ett par dagar att laga.
För att kunna laga brädan gick jag till en bar här i Clifton som (av någon märklig anledning) hade ett stort lager epoxy och fiberglasduk till salu. Baren, som låg längst in i en lång, krokig och växtlig korridor, var tom på folk, så jag gick hela vägen in och började ropa och fråga om någon var där. Innan jag fortsätter ska jag nämna att jag sedan liten pojke varit rädd för hundar, och när jag vid denna bar hörde det aggressiva hundskallet av fem blodtörstiga bestar blev jag livrädd. Det fanns bara en väg ut, och det var den långa, krokiga och växtliga korridoren tillbaka. Med de fem galna hundarna hack i hälarna sprang jag för livet tillbaka och kastade mig över grinden. En halv minut senare kom kvinnan som ägde baren med ett glatt leende och sa “oh, nice to see you, how can I help?”.
Min nära-döden-upplevelse för veckan.

Idag hände det roligare saker! Vi kontaktade för ett par dagar sedan Grenadines Dive, som tog oss med på scuba-dive vid ett gammalt vrak vid Mayreau, ön här bredvid.
Jag och Engla, som aldrig dykt förut, var nervösa redan en timme innan vi gick dit. Att andas under vattnet har liksom aldrig varit ett alternativ förr, så det kändes väldigt spännande i förväg. Vi fick först en instruktion på utrustningen. Malin och Markus, som inte dykt på nio år, fick också vara med. Sedan bar det av i den snabba motorbåten till ett grunt rev, där jag och Engla testade ett par skills för att hålla koll på hur man gör. Känslan av att andas i masken var först ovan, men snabbt häftig!
När vi klarat av att tappa slangar och tömma ett vattenfyllt cyklop bar det av till vraket. Vägen dit var bumpig men bara tio minuter lång, så Engla klarade sig helt utan sjösjuka. Vi tog på oss utrustningen, hoppade i och tog oss ned längs en tamp direkt till vraket.
Dyket tog omkring 45 minuter, och vi såg massvis av fina småfiskar, två enorma blåsfiskar och mängder av korall. Vraket var till stor del sönderrostat men fören och aktern tillsammans med propellern var välbehållna.
När vi var påväg upp igen, långsamt för att undvika dykarsjuka, kändes det tyngre och tyngre att andas för min del. Tittade lite nervöst på mätaren som visade hur mycket luft jag hade kvar i tanken, som snabbt tickade ner mot noll. Jag tänkte optimistiskt att det säkert skulle räcka med tre minuter kvar till ytan, men efter bara två andetag var luften helt slut. Lungorna kändes som två vakuum-packade plastpåsar och viftade snabbt till instruktören som lånade mig lite av hans luft. Kom snart upp till ytan igen, och trots det lite otäcka i att få slut på luft gick allt bra och det var riktigt kul att förlora dykaroskulden! Jag som till och med drömde om att jobba som dykare när jag var liten.

Utöver det har vi mest vindsurfat här på Union Island. Det är en fin, sandig och torr ö som bjuder på mer sol och mindre regn än Dominica och St Lucia. Ett par utekvällar på bar och klubb har vi också klämt in. Vi har pratat med en del trevliga locals; igår kväll fick jag, Engla och Malin den så kallade “cornrows”-frisyren av Cynthia och Felicia på en lokal bar. Tighta flätor som dessa ger ett bra ansiktslyft, det är ett som är säkert. Kul att testa!
Jag är nu inne på sista fyra veckorna på resan för min del, det känns ganska overkligt efter så lång tid på båten. Ska passa på att ta vara på sista månaden med gänget!

Hoppas allt är bra hemma i Sverige, trots det lite kallare vädret.
Massa kramar från Ivar

One thought on “2/2 2015 – Fortsatt på Union Island

Leave a Reply

